هدف اصلی در این بخش از تعریف پشتیبانی شبکه، نگهداری از تجهیزات سخت افزار و نرم افزاری شبکه و یا به عبارتی پشتیبانی با رعایت اصول و استانداردها میباشد. در این بخش میبایستی کلیه تجهیزات شبکه، شامل: کامپیوترها، سرورها، سوئیچ، روتر ، مودم، اکسس پوینت و … به همراه تجهیزات پسیو شبکه و زیرساختی مانند کابل، داکت، کیستونها، پریزهای شبکه، رک، پچ پنل و … به صورت کامل مستندسازی شده و نقشه شبکه به همراه جزئیات تجهیزات، در آن مشخص گردد.
انجام این کار یکی از مهمترین بخشهای پشتیبانی شبکه محسوب میشود، چرا که داشتن اطلاعات مکتوب شده و به اصطلاح داکیومنت سازی شده از شبکه، مخصوصاً در شبکههای بزرگ، به شدت میتواند در حل مشکلات و رفع ایرادات به مدیران شبکه و کارشناسان پشتیبانی، کمک کند. داشتن اطلاعات شبکه به صورت مکتوب میتواند یک آگاهی نسبی از وضعیت شبکه را برای صاحبان کسب و کار فراهم کند.
به جرأت میتوان گفت که نداشتن اطلاعات مستندسازی شده از شبکه، یکی از معضلات بزرگ شرکتها در بحث پشتیبانی از شبکه میباشد. هرچه قدر وسعت و جزئیات شبکه بیشتر باشد نیاز به این اسناد بیشتر احساس میگردد. در شبکههای بزرگ نداشتن چنین اطلاعاتی میتواند موجب هدر رفتن روزها و حتی ماهها زمان و انرژی شود و هزینههای زیادی را تحمیل کند.
با پیشرفت تکنولوژی و استفاده بیش از پیش سیستم های کامپیوتری و نیاز بیشتر به شبکه های کامپیوتری مسلما نیاز به نگهداری، ارتقاء، تعمیر و بروزرسانی سخت افزار و نرم افزار سیستم های کامپیوتری و شبکه و تجهیزات جانبی آنها نیز افزایش می یابد.
در هر سازمان به دلیل استفاده مداوم از کامپیوتر ها و احتمال خرابی و بوجود آمدن مشکلات به يک کارشناس مجرب در زمينه عيب يابي و تعميرسخت افزار و انجام سرويس هاي پيشگيرانه و همچنین بروزرسانی نرم افزار و در مواقعی سخت افزار ها به ازاي هر مرکز کامپيوتر، نياز مي باشد. این امر باعث می شود که در مرحله اول تمامی تجهیزات به درستی کار کنند و همچنین در صورت بروز مشکل جزئی، به خرابی بزرگتری تبدیل نشود.
از این رو تمامی سازمان ها و شرکت ها و ... ملزم به ایجاد شرایطی برای این امر مهم هستند.
شرکت های بزرگ تر معمولا یک بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات اختصاصی دارند که هنگام بوجود آمدن هرگونه مشکل شبکه در دسترس مجموعه می باشند حال کسب و کارهای در حال رشد همیشه قادر به پرداخت هزینه های یک تیم فناوری اطلاعات با دانش شبکه ای کافی نیستند، اما هنوز هم نیاز به پشتیبانی دارند.
شبکه کامپیوتری کسب و کار شما ستون فقرات زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات شما است که اتصال همه دستگاه ها را ممکن می سازد . این ساختار شامل سرورها، رایانه ها، سوئیچ ها، چاپگرها و روترها است هر یک از این دستگاه ها می توانند یک خطا یا مشکل ایجاد کند و کسب و کار حساستان با قطع کامل یا جزئی روبرو شود و بهره وری شما از بین برود. پشتیبانی شبکه آریان نت با طراحی شبکه پرسرعت، دسترسی سریع شما را به سرورهای داخلی و نیز محیط اینترنت میسر ساخته و سلامت شبکه ی شما را تضمین می کند.
خدماتی که در ذیل به بخشي از آنها اشاره شده است، بر اساس استانداردهایي بین المللی و در قالب قراردادهای پشتیبانی در تیپهای متنوع ارائه میگردد.
این موارد تنها خدماتی نیستند که پشتیبان شبکه ارائه می کند، اما مهمترین موارد آن به حساب می آیند:
سرعت و بازدهی
پشتیبان گیری
پایداری سرویسها
امنیت اطلاعات
مشاورهی رایگان و تخصصی به مدیران شرکتها و سازمانها
عقد قرارداد پشتیبانی و نگهداری شبکه با سازمانها و شرکتها
ارائهی قراردادهایی در تیپهای متنوع متناسب با کسب و کار شما
ارائهی صورت وضعیت سختافزار و نرمافزار شبکه
رفع مشکل و ایرادات شبکه در کمترین زمان ممکن
بازدید دوره ای و بررسی شبکه جهت پیشگیری از وقوع مشکلات و ایرادات احتمالی
ارائهی گزارشات دورهای از وضعیت شبکه به مدیران مربوط
ارائه ی خدمات پشتیبانی حضوری و غیر حضوری
ارائهی راهکارهای مدیریت استفاده از منابع فناوری اطلاعات (سختافزاری ، نرمافزاری و نیروی انسانی )
بسیاری از مشکلات که بصورت غیر حضوری قابل رفع می باشند، توسط کارشناس بصورت تلفنی و یا بصورت ریموت رفع می شوند.
پشتیبانی نرمافزار
عیبیابی و رفع نقص سیستم عاملها و نرمافزارهای عمومی
مدیریت سیستمهای کامپیوتری از لحاظ کیفیت و کارایی نرمافزاری
نصب و پیکربندی سیستم عاملها و نرمافزارهای عمومی
پیگیری پشتیبانی فنی نرمافزارهای اختصاصی
مشاوره و پشتیبانی در زمینه تامین نرمافزارهای عمومی و مدیریت لایسنسهای نرمافزاری
مشاوره و پشتیبانی در زمینه کاربری نرمافزارهای عمومی
مشاوره در خصوص زیرساختهای نرمافزاری
نصب سيستم هاي عامل (سرور، ویندوز 10،8،7 و ...) مورد نياز سازمان ها و متعلقات نرم افزاري مورد نياز(آفيس - Nero و ....)
پشتیبانی شبکه های کامپیوتری سختافزار
عیب یابی و رفع نقص تجهیزات و منابع سختافزاری ( پرینترها، اسکنرها و یوپیاسها)
مدیریت سیستمهای کامپیوتری از لحاظ کیفیت و کارایی سختافزاریمشاوره و پشتیبانی در زمینهی خرید و ارتقای منابع سختافزاری( سیستمهای کامپیوتری، پرینتر، اسکنر , یو پی اس و.... )
ارائه مشاوره در خصوص انتخاب تجهیزات شبکه
نصب و پیکربندی سختافزارهای جانبی
رفع مشكلات سخت افزاري سيستم هاي كامپيوتري و ارتقاء تجهيزات سخت افزاري
پشتیبانی شبکه های کامپیوتری و مدیریت شبکه
نگهداری و عیبیابی تجهیزات سختافزاری و نرمافزاری شبکه ( passive، active)
مدیریت ،کنترل و نظارت بر منابع شبکه شامل مانیتورینگ کیفیت و کارایی سرویسها ،ترافیک شبکه و سختافزارها
پشتیبانی از راه دور به صورت Remote
پشتیبانی اینترنت و وب
پشتیبانی فنی از ��رویس اتصال به اینترنت
پشتیبانی فنی از سرویس پست الکترونیک سازمانی
پشتیبانی و ارتقای سرویس اتصال به اینترنت کاربران درون و برون سازمانی
پشتیبانی از دامنههای اینترنتی برون سازمانی و دامنه و سرویس عادی درون سازمانی
پشتیبانی از سرویسهای و کاربران وب
شناسائي ويروس ها از روي كلاينت هاي كامپيوتري و رفع آلودگي سيستم هاي شناسائي شده
بازيابي اطلاعات پاك شده
بازديد هاي دوره اي از سيستم هاي تحت پشتيباني و گزارش شرح اقدامات انجام شده
مشاوره در خريد سيستم هاي سخت افزاري
انجام عمليات بهينه سازي و افزايش سرعت سيستم هاي كامپيوتري
یکیدیگر از مسئولیتهای پشتیبان شبکه، بررسی نیازهای آتی شبکه شرکتهای طرف قرارداد میباشد. شرکتهای پشتیبانی کامپیوتر و شبکه موظف هستند که با بررسی وضعیت شبکه، یک آیندهنگری دقیق در خصوص وضعیت شبکه داشته باشند. ممکن است در آینده:
• نیاز به تغییرات کوچک و بزرگ در شبکه باشد.
• سیستمها احتیاج به ارتقاء و یا تعویض داشته باشند.
• ممکن است در بعضی موارد برای جلوگیری از وقوع مشکلات احتمالی نیاز به تغییرات در شبکه و یا به کاربردن سیستمها و سرویسهای جدید باشد.
• نیاز به تعمیر یا تعویض تجهیزات زیرساخت شبکه باشد.
• نیاز به بالابردن سطح امنیت شبکه باشد.
• نیاز به جابهجایی تجهیزات شبکه باشد.
انتظار خدمات زیر را از پشتیبان شبکه نداشته باشید !
تولید و تعمیر سخت افزار
تامین اینترنت
برنامه نویسی